zondag 10 december 2017

Swaziland - Kruger Nationaal Park, Swaziland - Zuid Afrika

Omdat we nog niet weten hoe het precies gaat met de verlenging van ons visum gaan we eerst naar Swaziland. Zonder geldig paspoort kunnen we er niet in en we komen dicht bij de datum dat het verloopt. Ook willen we naar het Kruget NP voordt de zomervakantie in ZA begint.
We rijden langs plaatsen als Ermelo, Amersfoort en Amsterdam naar Piet Retief.
De grensovergang gaat erg soepel binnen een kwartiertje is alles geregeld. Swaziland verrast ons door zijn heuvelachtige groene landschap. Het is ook erg schoon hoewel het dicht bevolkt is.
Van de camping eigenaar in Piet Retief hoorden we dat er een aardig winkelcomplex is waar handgemaakte kaarsen worden gemaakt en verkocht. Heel leuk om te zien hoe ze dat doen en de enorme verscheidenheid in modellen. Als de kaarsen branden zijn de structuren en afbeeldingen mooi te zien. Er zijn ook vele andere stalletjes om kunstwerkjes te kopen. Wij kopen een houtsnijwerk van een giraf gesneden uit jacarandahout. Nou nog maar eens zien hoe we die thuis krijgen. Onze eerste overnachting is in het Mlilwane park. We gaan een tochtje doen door het park naar een uitzichtspunt. Onderweg ligt er een boompje over de weg die ik niet weggeduwd krijg. Dan maar zagen met het kleine opvouwzaagje dat ik afgelopen zomer gekocht heb. Dat gaat verrassend goed. He, he eindelijk een goede investering.

Via Manzini gaan we naar het Hlane NP aan de oostkant van het landje. Natuurlijk ook hier weer veel wilde dieren te zien. Door al deze dieren wordt de blog wel een beetje eenzijdig maar we moeten er toch maar even doorheen.

De weg dwars door het land via de hoofdstad Mbabane is landschappelijk erg mooi. We besluiten via Piggs Peak het land weer te verlaten naar Barberton. Er staat een bordje Barberton maar de weg is zeer slecht zodat we ons afvragen of we wel goed zitten. Maar mijn navigatie vergist zich niet. Bij de grensovergang doen we nog een laatste poging om 90 dagen extra visum voor ZA te krijgen, maar helaas ook hier lukt het niet. Het grensplaatsje is een uitgestorven goudmijn. Een keer de grens over hebben we een prachtig geasfalteerde weg die slingert door de bergen. Vanuit Barberton is dit een heel touristische route tot aan de grens en dan weer terug. We gaan naar Nelspruit waar we onze paspoorten opsturen naar Kaapstad om er daar de visumextensie in te laten zetten. We regelen meteen de retour enveloppe om over enkele weken de paspoorten weer op te halen bij hetzelfde DHL depot.
We zijn klaar om het Kruger NP in te gaan. Ja hoor weer vele wilde beesten op de foto's, het gaat nou eenmaal niet anders. En inderdaad we gaan de big 5 vol maken. Geen camping geboekt en maar zien hoe het gaat. Bij de ingang van het park vertelde men ons dat er alleen voor deze nacht een plekje was op Lower Sabie campsite. Op de camping aangekomen konden we gewoon 2 nachten boeken. Dit was de drukste camping van het park. Bij de andere parken was ruim voldoende plaats.
Het uitstapje van de eerste dag bracht niet veel bijzonders, enkel de vele reeën zebra's en giraffes.
De tweede dag was al een stuk beter. We zijn naar het zuiden gereden tot vlak bij Crocodile bridge. Hier zien we wilde honden. Een groepje van een stuk of 10 die onder een boom hun middagslaapje doen. Even verderop zijn zwarte (bruin van de modder in dit geval) neushoorns. Op de terugweg naar de camping steekt een enorme kudde olifanten de weg over. Het zij er zeker 70. Ze gaan met z'n allen de rivier in, een mooie afsluiting van deze dag.

Als we de volgende morgen vertrekken naar het volgende kamp, Letaba, steken we de rivier over. Ik zeg tegen Bernadette houd je camera maar vast klaar want vandaag gaan we de laatste van onze big 5 zien. Het luipaard. Ongeveer 200 meter nadat ik dat gezegd had stond hij inderdaad langs de weg en hij liet zich prima fotograferen. Hij wandelt nog een stukje met ons mee zodat we hem goed konden bekijken. Dit wordt overigens een goede dag want behalve de neushoorn zien we de voltallige big 5.

We maken vanaf de camping Letaba een rondrit waarbij we een kudde buffels tegenkomen. Het zijn er een paar honderd, dus we moeten wel even wachten voordat ze allemaal de weg zijn overgestoken. Onderweg naar de noordelijkste campsite Punda Maria valt het ons op dat hier veel minder touristen zijn. Slechts af en toe een auto. De campsite is redelijk verouderd, maar er is wel een verlichte waterhole met daarin regelmatig een groepje olifanten. De omgeving is hier wat heuvelachtig en daarom leuk om door te toeren. Natuurlijk zijn we inmiddels erg verwend met het zien van wild, maar hier valt het ons een beetje tegen.

We blijven een nacht en gaan naar Louis Trichardt waar we even uit gaan rusten op Zvanaka campsite. Een heerlijk plekje met alles erop en eraan zelfs wasmachine, gasfornuis met oven en natuurlijk de braai. Rustig in een prachtige omgeving, vriendelijke eigenaar en supersnel internet.