zondag 13 juli 2014

Alaska Prudhoe Bay en terug naar Canada en (USA)

Vanaf Prudhoe Bay gaan we dezelfde weg de Dalton Highway terug naar Fairbanks. Via de top of the world highway gaan we naar Dawson City. Dit is dé goudzoekers plaats van Canada, gelegen aan de Klondyke river. Er is nog steeds een goudmijn maar tegenwoordig gaat de winning wat industriëler dan vroeger met een zeefje in de rivier.

Zicht op Dawson City

Een coyote blijft bij de camper liggen en wacht of hij wat krijgt


We hadden de auto netjes gewassen toen we in Fairbanks terug kwamen, maar na de top of the world highway zag hij er alweer modderig uit. We laten het nu maar zo want we gaan ook nog de Dempster highway op en die is ook onverhard. We gaan niet helemaal tot Inuvik omdat  het erg ver is en niet noordelijker dan Prudhoe Bay. Na het NP keren we om. Als we dat gedaan hebben staan er twee wolven langs de weg. Helaas zijn we niet snel genoeg om ze te fotograferen. Ik spurt er nog wel even achteraan een heuvel over maar zie ze dan in de verte wegrennen. Wel nog een foto gemaakt maar die is van een kwaliteit die niet op dit blog past.

Via Whitehorse gaan we verder naar Fort St John. We gaan over de Alaska Highway en passeren Watson Lake waar duizenden nummerplaten van auto’s plaatsnaamborden etc. aan palen zijn gespijkerd van over de hele wereld, zelfs vanuit Friesland. Het bos groeit nog steeds.

Onderweg langs de highway grazen deze Bizons









We rijden nu flink door omdat de afstanden enorm zijn zonder plaatsen. Het is wel een mooi en afwisselend landschap.Ik moet eerlijk zeggen dat ik Bernadette wel eens een keer moet wakker schudden, maar het valt ook niet mee om zo’n 600 kilometer aan een stuk om je heen te kijken.


Onderweg op een kampeerplaats ontmoeten we een Chinese vrouw die Tai Chi oefeningen aan het doen is. Volgens Bernadette, die dit in China ook een paar keer gedaan heeft is, ze erg goed. Ze vraagt of Bernadette ook mee wil doen maar daar waagt ze zich niet aan.




Na Dawson Creek (het beginpunt van de Alaska Highway) ga ik tanken. Naderhand bleek dat ik biodiesel getankt had. Na een tijdje begint de Toyota te stotteren. Ik heb ’s avonds het luchtfilter nog eens schoongemaakt maar dat hielp niet veel. Omschakelen op de reserve tank was beter. Lange afstanden zonder veel optrekken gaat op de hoofdtank ook goed.Dus eerst het spul maar opstoken dacht ik. Tot nu toe weet ik niet of dat stom was of niet, maar het probleem is nog steeds niet over.







We gaan nu de grote parken van Alberta in.  Jasper, Banff, Yohoo en Kootenay. Allen zeer de moeite waard en je kijkt je ogen uit aan het natuurschoon. Natuurlijk kijken we ook af en toe naar de prestaties van het Nederlands elftal in Brazilië. Tot dan toe gaat het prima. In Jasper is het Canada Day als we er zijn. Dit gaat gepaard met een grote parade waar alle bevolkingsgroepen aan mee doen. Hieraan is ook te zien dat Canada een echt paardenland is. Op de camping even buiten Banff ontmoeten we een Australisch stel met een Toyota HZJ 79 met een 8 cilinder. Hij heeft geen problemen met de bergen, maar wat zit er een hoop spul onder die motorkap.
Ons volgende doel is Calgary en wel de Calgary Stampede.Dit is een jaarlijks feest met een parade, rodeo’s, Chuckwagen races en een kermis. We hadden geen tijd om naar de rodeo te gaan want we moesten weer voetbal kijken. We zijn we naar het avondprogramma gegaan met de Chuckwagon races. Het is een race met steeds 4 wagens met elk vier paarden ervoor die om het snelst de oval ronden. Erg spectaulair om te zien en een zeer enthousiast publiek. Na de races is er een spectaculaire show met muziek, dans en lichtshow op een enorm verrijdbaar podium met gigantische beeldschermen. En natuurlijk een groots vuurwerk als toetje.













We gaan verder via Waterton Lake NP de grens over naar Glacier NP in de USA. Eigenlijk hoef ik dat niet meer te vertellen maar het is wederom erg mooi, zeker als je zoals wij gek bent op natuur zoals we die we in ons land niet kennen. Onderweg letten we een beetje op wat we tanken. Het blijkt dat we enkel low sulfer kunnen tanken. Nou weet ik niet of dat dezelfde diesel is die wij ook in Nederland hebben maar we worden wat achterdochtig. De auto loopt dus nog steeds niet geweldig, enkel bij het wegrijden ontstaat er witte rookwolken, als het een keer loopt merk je niks meer. Hoe dit afloopt hopen we de volgende keer te kunnen melden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten