donderdag 6 maart 2014

Cancun – Santo Domingo Tehuantepec (Mexico)

De auto verzekering afsluiten was nog een heel gedoe. We zijn er ruim anderhalf uur mee bezig geweest, terwijl dat in andere landen een kwestie van een kwartiertje was. Ook was deze verzekering erg duur in verhouding met de andere landen waar we een verzekering voor moesten afsluiten.

De volgende ochtend gaan we met de boot naar Isla las Mujeres. Daar hebben we een scooter gehuurd om het eilandje mee rond te crossen. Zeer toeristisch is het er, met overal scooters en golfkarretjes met vakantiegangers. Omdat het eiland erg klein is zijn we een keer rechtsom en een keer linksom gegaan. Op de zuidpunt was een leuk beeldenpark aangelegd en de westkant van het eiland was ook leuk omdat je er langs het water kon rijden. Verder was het eigenlijk niet echt interessant. We lunchen uiteraard nog wel even aan het strand.

De volgende dag gaan we verder naar het noorden waar de laguna’s  van Rio Lagartos zijn. We rijden van El Cuyo naar Rio Lagartos. Het weggetje was erg smal en slecht. Flink door de modder (zilt) heen en de takken bekrassen de zijkant van de auto behoorlijk. Waar het om te doen was zijn de flamingo’s die er zitten. We wisten dat het geen broedtijd is en er dus geen duizenden te zien zouden zijn, maar al met al viel het niet tegen. Ook viel ons op dat de kleuren veel feller zijn als van de flamingo’s die we tot nu toe in zuid Amerika gezien hadden.

In Rio Lagartos treffen we een Zwitser met een heel mooie Steyer Puch die 6 wielaandrijving heeft. De volgende ochtend gaan we met hem nog een flink eind terug naar de laguna om de flamingo’s te bekijken. Dat hij verder gaat naar El Cuyo vind ik eigenlijk zonde van zijn mooie auto.

Prachtige Zwitserse Pinzgauer

We gaan verder naar Vallodolid, waar we kamperen bij een cenote. Een cenote is een waterbron die hier in een grot uitkomt. Verder gaat het naar Chichen Itza, een belangrijke Maya ruïne. Erg mooi maar ook vreselijk druk met overal stalletjes waar veelal hetzelfde te koop is. We missen de rust die er wel in Copan en Tikal heerste.

De cenote, dit keer in een druipsteengrot met visjes erin. Ook kon je erin zwemmen.

We gaan nog dezelfde dag door naar Uxmal, de volgende Maya ruïne. We komen vrij laat aan en mogen op het parkeerterrein van de ruïne overnachten. We kunnen hierdoor gelijk aanschuiven bij de lichtshow die er gegeven wordt. De show is eigenlijk een Maya sprookje ondersteund met lichteffecten. Het verhaal was door ons gebrekkige Spaans niet helemaal te volgen. Omdat we de volgende morgen vroeg de ruïnes bezoeken is het in tegenstelling met Chichen Itza heerlijk rustig en daardoor ook veel overzichtelijker.

We zijn toe aan wat rust en gaan naar Campeche waar we op een prachtige camping (club Nautica) staan met een heerlijk zwembad. Zeldzaam mooi en schoon sanitair en slechts enkele gasten. Waar ze van bestaan weet ik niet.

Na een heerlijk warme douche gaan we vroeg op pad naar Palenque. Dit is voorlopig de laatste Maya ruïne. We moeten flink doorrijden want echt snel gaat het niet met al die snelheidsremmende heuveltjes in de weg. Hier heten ze topes, in Guatemala waren het tumolos wat we eigenlijk een mooiere naam vinden voor die klotedingen.

Sommige huisjes stelden niet veel voor, maar er waren er nog slechter
En natuurlijk zijn ze er ook als deze en nog veel mooiere.

Bernadette kon er volop van genieten

In Palenque bezoeken we naast de ruïnes ook het museum wat erg de moeite waard is. Eigenlijk hebben we het hierna ook wel een beetje gehad met al die ruïnes.

Geurmasker
Graftombe uit de piramide

Vanaf Palenque gaan we naar San Cristóbal de las Casas. We overnachten er op een camping (rancho  San Nicolàs) waar veel andere overlanders zijn. Er staat een Nederlands stel naast ons met een Toyota 4runner. De Canadezen die we in Nicaragua op het strand ontmoet hadden en een Duits stel met een grote MAN truck. Er komt ook nog een truck uit Florida binnen met een deel van een vliegtuig op zijn cabine. Aanspraak genoeg dus en we laten meteen de was maar even doen in de stad.  Het is overigens ook een aardig koloniaal stadje. In de omgeving van San Cristobal zijn nog vele Indigo dorpen waar de vrouwen veelal in traditionele kleding lopen.

De Agua Azul Cascades

Vliegtuig op de cabine als slaapkamer

Doordat we druk met het Duitse stel in gesprek waren, zijn we de was helemaal vergeten. Die moeten we dus de volgende dag maar ophalen. Ik koop hier ook een SIM kaart voor in de computer om overal makkelijk te kunnen internetten. Hopelijk gaat dat hier net zo goed als in Argentinië. De afstand naar Tuxla Guttiérrez is niet erg groot dus kunnen we dezelfde dag nog de cañon del Sumidero bezoeken. Helaas op dinsdag gesloten. Dan de volgende dag er maar heen. Nadat we door de cañon gegaan zijn, rijden we naar Tehuantepec.

Daar is volgens de Church campinggids een camping. Die is zo slecht dat we verder rijden naar de opgravingen Guiengola. Het was nog een hele rit om er te komen, een rivier door rijden en daarna een smal steil weggetje heuvel opwaarts. Het loont de moeite. Vanaf de parkeerplaats hebben we een schitterend uitzicht over het dal en het is er lekker rustig..

1. Ad en Bernadette,wij hebben weer genoten van jullie reis verslag en de vele mooie foto's, de flamingo's zijn inderdaad heel mooi van kleur
    ook die ene in het zwembad vonden we heel bijzonder .