zaterdag 21 september 2013

Nueva Helvetia naar Foz do Iguacu (Nederland-Uruguay-Brazilië)

Hallo trouwe volgers van onze blog. We zijn weer onderweg na een heerlijke rustperiode in ons eigen Nederland en vertrouwde plekje op Welgelegen. We hebben weer ruim voldoende energie verzameld om de reis voort te zetten. Het was echt hartverwarmend dat onze buurtjes ons uit kwamen zwaaien.

Na een vermoeiende en vooral lange vlucht via Parijs en Buenos Aires zijn we geheel volgens plan aangekomen in Montevideo. Daar eerst met de vliegveld taxi naar het busstation om vervolgens nog twee en een half uur met de bus naar Nueva Helvetia te gaan. We hadden de verkeerde busmaatschappij gekozen, met het gevolg dat we de laatste kilometer naar het hotel waar de auto staat moesten lopen. Normaal gesproken geen enkel probleem maar nu, met een doos van 23 kilo en nog een tas met 19 kilo was het nog knap vermoeiend. De auto stond er bij zoals we hem hadden achtergelaten en na de accu’s weer te hebben aangesloten start hij direct. Had ik ook niet anders verwacht natuurlijk, maar je weet maar nooit.

Na de nodige inkopen gedaan te hebben in het dorp gaan we na een paar dagen onderweg. Via de Uruguayaanse kust gaan we richting Brazilië. Het weer zit niet erg mee, een flinke storm raast over het land. Dit geeft natuurlijk wel weer mooie plaatjes van flinke golven die op de kust beuken. Het doet me een beetje denken aan de bootreis van vorig jaar. Ook toen stormde het in deze zelfde periode en moesten we nog een paar dagen voor de kust heen en weer varen voordat we verder konden.

Grens bij Brazilië ging wel heel erg snel en zonder gedoe. Ook in Brazilië willen we nog verder de kustlijn volgen, maar helaas door het slechte weer kunnen we niet met de veerboot om op de door ons gekozen weg te komen. Dan maar via Porto Alegre en dan weer langs de kust. Waarschijnlijk hebben we hierdoor het mooiste gedeelte gemist. Ons doel was om via deze kustweg het Natinaal Park Aparados te bezoeken met de Itaimebezinho canion. We komen hier aan als het al donker wordt en zetten de auto naast een gebouwtje boven op de berg. De wind raast nog steeds om de camper, maar dat geeft binnen wel een knus gevoel. Al schommelt de camper wel wat, maar dan wordt je lekker in slaap gewiegd. Tenminste als je het positief wilt benaderen. De volgende ochtend zien we pas hoe mooi het hier is, en het weer is nu zoals het hoort, stralend!!. Het park en de kloof zijn zeker de moeite waard en we maken dan ook een paar aardige wandelingen.

Hiervandaan gaan we naar de wel erg toeristische plaatsjes Canela en Gramado, hier gaan we voor het eerst weer op een camping staan en kunnen we weer eens onder de douche. De omgeving hier is prachtig, we rijden echt toeristisch door deze streek en komen ogen tekort. Onze route gaat via Passo Fundo richting Foz do Iguacu. Voor de verandering heb ik het navigatie systeem de route laten bepalen. Eerst zitten we op erg drukke wegen met veel vrachtverkeer, dus erg saai. Dat blijft niet zo, het navigatie systeem bepaalt dat we linksaf moeten. Dit is een prachtig weggetje netjes geasfalteerd. Helaas na enkele kilometers niet meer en het wordt steeds smaller. We denken, straks kunnen we het hele stuk weer terug. We hadden inmiddels al enkele uren op deze route gereden. Uiteindelijk komen we bij een klein pontje met een duwbootje dat ons een flinke rivier (Rio Uruguay) overzet. Kortom het navigatie systeem is zo slecht nog niet, echter het weggetje waar we over reden klopte totaal niet met de door ons gratis gedownloade kaart van Brazilë.

Verder verloopt de reis voorspoedig en komen we, zij het laat, aan op de camping die we van Jo en Henny hadden doorgekregen in Foz do Iguacu.

1. Hoi hoi Ad en Bernadette, wat leuk om van jullie te horen en te zien. Wat een mooie foto's zeg! We denken aan jullie hoor. Fijn om zo contact te houden. Straks maar eens skypen. Veel liefs van Bart, Tea en dikke tutsjes van Kijn en Kluun xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Wij hebben nog een weekje nazomer. Ook lekker!