zondag 23 juni 2013

Gualeguaychu, Colonia Suiza (Argentinië-Uruguay)

We vertrekken op tijd naar Uruguay. We komen over de beroemde, oftewel beruchte brug bij Fray Bentos. Hier zijn  al jarenlang regelmatig wegblokkades i.v.m. een vervuilende Finse papierfabriek die hier gebouwd is. De grensformaliteiten zijn  een fluitje van een cent. Het landschap is glooiend en er is veel landbouw. Veel sojabonen en de oogst is in volle gang. Ook zien we veel vrachtauto’s met eucalyptushout, veelal voor de export naar China voor de papierindustrie. De herfst is begonnen en de bomen laten hun bladeren vallen. We stoppen in het plaatsje La Concordia,  pal aan de Rio Uruguay.  De rivier is hier zo breed dat hel wel een groot meer lijkt. Het uitzicht is geweldig. We hebben al veel zonsondergangen gezien, maar deze slaat alles. Eerst de zon die ondergaat en vlak voor ons vissen van meer dan een meter die af en toe naar boven komen. Daarna de luchten die van bloedrood naar paars kleuren  en in de rivier weerspiegelen. En dat alles binnen een half uur.

’s Morgens trekken we weer verder. Onderweg willen we 2 eeuwenoude estancia’s bezoeken. Bij de eerste eerste is niemand te bekennen en de 2de geeft niet thuis. Alleen met groepen en ver van te voren boeken. Teleurgesteld gaan we verder. We passeren het  mooi in het groen gelegen  plaatsje Carmelo met zijn eigen golfbaan. De camping stelt niks voor en dus rijden we naar parque Anchorena. En of de duvel er mee speelt, we zijn een half uur te laat om het park nog in te mogen.. Dan maar naar Colonia del Sacramento. Het is een plaatsje met een heel oude kern. Hier zien we ook de speciale manier waarop de bevolking hun mate (soort thee) bij zich hebben. Onder de arm de thermoskan geklemd en in de hand de matebeker. Zo doen ze dat alleen in Uruguay. We overnachten aan de Rio de la Plata. Hier treffen we een Duitse reiziger die we al een paar keer eerder gezien hebben.

Door het glooiende landschap keutelen we verder langs de kust. Op weg naar de plek waar onze camper een paar maanden zal blijven staan. Colonia Suiza is een van plaats die vroeger gesticht is, de naam zegt het al,  door Zwitsers. Je kunt het wel zien aan de huizenbouw. Bij hotel Suiza bekijken we de plaats voor de camper. Het duurt wel even voordat we duidelijk kunnen maken wat we willen. Rolf, die Duits spreekt is er niet en de dames praten een krom soort Spaans. Zelf noemen ze het Uruguayaans. Gooi het maar in de pet! Uiteindelijk krijgen we de boel toch geregeld. Over een week komen we terug, maar eerst gaan we nog naar Montevideo en een paar bekende badplaatsen. In Montevideo slapen we bij de vuurtoren. Een plek waar de meeste reizigers als ze van de boot uit Europa komen, overnachten. Nu staan we helemaal alleen. Nou ja, alleen? Tot diep in de nacht rijden auto’s af en aan. En  die komen niet voor de mooie zonsondergang. ‘s Morgens zien we overal condooms in alle kleuren van de regenboog liggen. Bah.

We parkeren de camper in het centrum en slenteren wat door de stad. Lekker eten met een goede wijn erbij  doen we in de oude  sfeervolle markthallen  aan de haven. We zijn net op tijd, want om zes uur gaan ze al dicht. En dan is het in deze buurt wegwezen geblazen, want in het donker is het er gevaarlijk. Na eerst in een supermarkt voor een week inkopen gedaan te hebben gaan we langs de kust terug, onderweg nog genietend van de mooie uitzichten en kampeerplekjes aan de Rio de la Plata.. Weer bij hotel Suiza aangekomen slaan we ons kamp voor plm. een week op. Die week hebben we nodig om de boel schoon te maken en onderhoud aan de camper te plegen. In de plaats Colonia Suiza zijn veel winkels en we kunnen alles kopen wat we nodig hebben. Het weer zit niet mee. Een paar dagen regen achter elkaar. Gelukkig is het op de laatste dag droog en zonnig. De kap van de camper kan dan nog mooi droog worden .De camper wordt onder een afdak gezet en ingepakt in plastic. Er staan hier nu 9 voertuigen van klein tot groot van  overlanders die “even” naar huis zijn en later de reis weer voortzetten. Met de bus gaan we naar de boot die ons naar Buenos Aires zal brengen. Door vertraging van die bus missen we de boot op een haar na en dat wordt dan dus 5 uren wachten tot de volgende overtocht. Bij het kopen van een kaartje moet je wel opletten. Betaal je in Argentijnse pesos  dan is de overtocht dubbel zo duur als bij betaling in US dollars of  Uruguayaanse pesos. Niet gek als je weet dat het Argentijns geld in een paar maanden tijd gedevalueerd is met zo’n 50%.  We overnachten in Buenos Aires in een B&B, hotel Bonita. Midden in de stad maar in een geluiddichte kamer. We bezoeken de stad nog een keer en dan brengt de taxi ons naar het vliegveld.

Hasta la vista in oktober 2013

1. wow!! te gekke reis!
    leuk om de blog te lezen, ben benieuwd in oktober.