zaterdag 28 september 2013

Foz do Iguacu naar Pantanal (Brazilië-Paraguay-Brazilië)

We wachten een dagje op beter weer in Foz do Iguacu. De camping is prima dus we kunnen lekker even uitrusten. Ook na een dag verbeterd het niet erg veel, maar we besluiten toch naar de watervallen te gaan. Het is er echt prachtig, eigenlijk mooier dan vanaf de Argentijnse kant waar we een jaar eerder waren.

Na het bezoek aan de watervallen vertrekken we naar Paraguay waar we gaan proberen 2 nieuwe banden te kopen. Volgens de Brazilianen is het daar veel goedkoper en daar zijn wij natuurlijk wel voor in. De grens naar Ciudad del Oeste is een vreselijke chaos met allemaal mannetjes die het voor jou allemaal wel even zullen regelen. Doen we dus maar niet en zoeken zelf de juiste kantoortjes voor stempels en auto documenten. Helaas geen banden te koop die op onze auto passen. Ook wij zijn genoodzaakt om naar Asuncion te gaan. Daar is het zo gepiept en voor een redelijke prijs. Waarschijnlijk heb ik iets te fel onderhandeld met de verkopen want hij werd knap sjacherijnig en wou niet eens meer de banden erop leggen en uitbalanceren. Toen ik zei dat ik het zelf wel zou doen  ging het ineens vanzelf en werd het keurig geregeld. Die vent was nog eigenwijzer dan ik.

We gaan binnendoor naar Brazilië terug via de grens bij Bella Vista. We moeten dan wel een beetje off road maar dat heeft natuurlijk ook wel wat. Bij de grens is er geen ambtenaar meer die de stempel in het paspoort mag zetten dus die werd even van zijn avondeten af gehaald en komt achter op een brommer in korte broek en T-shirtje de benodigde stempels zetten en we kunnen door. Ook aan de Braziliaanse kant is erg weinig te halen. Er loopt daar een soort van federale politie rond die ons vertelt dat ze hier geen stempels hebben om in het paspoort te zetten en al helemaal geen auto- documenten. Deze autodocumenten hadden we de vorige keer ook niet nodig in Brazilië. Dus we gaan ervan uit dat het allemaal goed komt.

In Bonito (een erg toeristisch plaatsje) ontmoeten we een Oostenrijks en Duits stel waar we gezamenlijk mee kamperen en natuurlijk ervaringen en plannen mee delen. Het is een prachtig plekje (camping Gordo). Een riviertje met heel schoon water, je kijkt er tot op de bodem,  en veel, ook beschermde vissen. Ik spring even lekker in het water maar helaas met mijn bril nog op, die was ik dus kwijt. Maar goed dat het water zo schoon is en Bernadette hem kon zien liggen. Na enkele duikpogingen had ik hem weer te pakken. De volgende morgen worden we verrast door een familie apen die ons wel aardig vinden en willen poseren voor de camera. We nemen weer afscheid van de andere reizigers en gaan naar de Pantanal.

.Het is vreselijk heet in de Pantanal. In de camper ver over de 40 graden. Lekker plakken dus. We overnachten bij camping Santa Clara, waar we een Nederlands stel tegenkomen waarvan de vrouw uit Gorredijk komt en haar zus woont in Lippenhuizen. Wat kan de wereld toch klein zijn. Door de hitte, en de camper kan niet in de schaduw, houden we het niet lang vol hier en hebben we ook geen zin in boot tochtje of een rit op een paard. Paardrijden daar heeft Bernadette slechte herinneringen aan. Als ze eraan denkt krijgt ze al pijn aan haar achterste.