woensdag 10 oktober 2012

Buenos Aires naar Iguazu (Argentinië)

In Uruguay hebben we nog 3 plaatsen bezocht om de auto in mei volgend jaar te stallen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het plekje bij hotel Suiza in Neuva Helvetia de beste keus is. Niet te ver van de boot van Colonia del Sacramento, een goede prijs en vooral: het zag er vertrouwd uit.

In Colonia del Sacramento nemen we de Buquebus naar Buenos Aires. Het is een mooi stadje is met duidelijke Spaans-Europese invloeden uit een ver vervlogen tijd. Erg leuke straatjes met barretjes en restaurantjes. Oude straatjes rondom de vuurtoren. Zeker de moeite waard, om als je toch op de veerboot moet wachten, enkele uurtjes er doorheen te slenteren.

De overtocht naar Buenos Aires met de Buquebus verloopt weer gladjes. We verwachten drie uur onderweg te zijn maar dat werd uiteindelijk maar een uur omdat we op de snelle catamaran zaten. Onze auto’s pasten er precies op, de MAN van Loet paste niet. Zij besloten om te rijden over de brug (600 km) mede omdat voor hun auto, op de langzame en grotere boot, het dubbele van onze ticket werd gevraagd. Bij het Argentijnse douane verloopt alles prima. Geen moeilijke toestanden, enkel papieren controleren en een snelle blik in de camper vanuit de deur.

Na wat zoeken in en om Buenos Aires besluiten we op het terrein van de Buquebus te overnachten. De volgende dag komen Bernadette en Jo met het vliegtuig vanuit Amsterdam. We hebben voldoende tijd om een flinke wandeling door Buenos Aires te maken. We lopen langs de erg goed gerestaureerde haven Puerto Madeno met restaurantjes en winkeltjes in de oude pakhuizen. Ook de oude havenkranen staan er nog als een soort kunstwerken op de kade. In een van deze kranen is de touristen informatie gehuisvest. Een historische driemaster ligt hier ook evenals een stoom / zeilschip. Verder hebben we natuurlijk over de Plaza del Mayo, Calle del 9 julio met de obelisk en naar het nationaal congresgebouw. Via de wijk San Telmo terug naar de auto’s via de parkboulevard Constanera sur.

Om precies zeven uur, vogens schema, landen Bernadette en Jo vanuit Amsterdam. Uiteraard staan wij hun netjes op te wachten. Overnachten doen we gewoon in de camper op het parkeerterrein bij de luchthaven.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg richting Puerto Iguazu. Onderweg naar Iguazu doen we het park El Palmar aan. Het is een van de weinige zeer grote palmboombossen van de wereld. Op de kampeerplaats maken we kennis met de eerste voor ons vreemde beesten. Er lopen leguanen en viscachara,s een soort konijn met kleine oortjes en een komisch gestreepte kop. Ook zien we in een plas een groepje waterzwijnen. Een prachtig gebied dat zeer de moeite loont om onderweg naar Iguazu aan te doen.

Bij aankomst in de provincie Missiones verandert het landschap van weidse uitzichten in een heuvelachtig gebied. Het gaat ook warmer worden. Totdat het echt heet is, tegen de 40 graden en vochtig. Dit doet ons denken aan ons verblijf in Wuhan China. We rijden flink door naar de watervallen van Iguazu. Uiteraard is dat geweldig en het zijn niet voor niets de mooiste watervallen ter wereld. Het is er dan ook flink druk. Extra druk nu, omdat er in Argentinië een lang weekend is.

1. Hallo Ad en Bernadette,fijn om jullie samen te zien,wij zullen jullie vol bewondering volgen.
    Een hele fijne trip toe gewenst.