vrijdag 6 oktober 2017

Ai-Ais NP / Augrabies falls NP / Kgalagadi - Zuid Africa / Namibië

Na een tijdje zoeken in Springbok vinden we een computerwinkel waar ze een redelijk snel internet hebben. Met de lunch erbij heeft het al met al toch een halve dag gekost om ons eerste verhaal in de lucht te krijgen.
We gaan naar de grensovergang met Namibië bij Vioolsdrif. Dit levert geen problemen op en we gaan verder naar Ai-Ais Nationaal Park. Alleen het laatste stuk is niet geasfalteerd. Het is een prachtig plekje met een warmwaterbron en zwembad. Ook staat er een luxe resort waar een bus landgenoten verblijft. Meteen aanspraak natuurlijk. Op het kampeergedeelte staan nog meer Nederlanders, 2 stellen met elk een 4x4 huurcamper. Van de campers deugde weinig, echt ouwe meuk. De dames van de ene camper waren al in het zand blijven steken en moesten eruit gesleept worden omdat de 4x4 niet werkte. Na enkele dagen aanhoudend klagen bij het verhuurbedrijf werd hier de camper omgeruild met een werkende 4x4. De rest van de camper was in een niet veel betere staat dan de eerste. Wij zijn na dit aangehoord en gezien te hebben zijn maar wat blij met ons eigen campertje. Die het overigens nog steeds uitstekend doet ook al heeft hij meer dan 360.000 km op de teller staan.

Omdat het restaurant er aardig uitzag hebben we daar 's avonds maar gegeten met een lekker flesje wijn. Veel te heet om zelf te koken.
De volgende dag gaan we naar de Fish River canyon kijken. Erg spectaculair, het heeft wel wat van de Grand Canyon in de USA. Natuurlijk kun je er een flinke wandeling maken maar dat is niks voor ons. Het is er heet, stoffig en het waait flink.

Onderweg naar Karasburg nemen we een kijkje in een soort van museum bij het Roadhouse Resort, waar voertuigen en andere attributen uit vervlogen tijden te zien zijn.

We gaan de grens weer over naar Zuid Afrika om het Augrabies falls NP te bezoeken. We halen het niet in een dag dus overnachten we nog een keer in Uppington aan de rivier bij Sakkie se Arkie. Mooi plekje aan de rivier en in de stad.
Natuurlijk weer flink proviand en water ingeslagen. Water voor in de watertank kopen we nu in de supermarkt waar ze een purified-water tap hebben waar je je eigen jerrycan onder kunt houden en dan aan de kassa kunt afrekenen. 20 liter voor € 1,50 maar dan hebben we schoon drinkwater voor in onze voorraad tank.
De watervallen in het Augrabies falls NP stellen door de lage waterstanden niet al te veel voor. Wel zijn de door het water uitgesleten rotsen nu goed te zien. Daarentegen is het park een verrassing voor ons. We zien nu de eerste wilde dieren die we in Afrika verwachtten. We zien giraffes, zebra's, gemsbokken, springbokken, hartebeest en een grote roofvogel waarvan we de naam niet weten. Wat we niet gezien hebben en er toch moet zitten is de zwarte neushoorn.
We gaan 2 dagen achtereen het park in, geweldig.

De weg naar het Kgalagadi NP (heette voorheen de Kalahari) is erg lang saai en heet. Onderweg stoppen we in Askham, een piepklein dorp waar en heel leuk restaurantje is, de Rode Diamant. Het is een historisch gebouwtje van de busmaatschappij. De lunch is er prima met zelf gebakken brood. Een aanrader voor iedere reiziger.Ook doen we hier de tank weer vol, want je weet nooit of je op de volgende plaats wat kunt krijgen. Als we bij het park aankomen blijkt de camping vol te zijn. Ook de komende dagen is het volgeboekt. Na enig aandringen blijkt in hetzelfde gebouw 20 meter verderop de receptie te zijn van het Botswaanse gedeelte van het park en daar was gelukkig wel plaats. We kunnen er 2 nachten staan. Je moet hier in het park wel minimaal 2 x overnachten, want anders kom je de grens bij Mata Mata naar Namibië niet over. Wat we niet wisten, is dat je je in het park vrij kunt bewegen tussen Zuid Afrika en Botswana zonder grensformaliteiten over en weer. Jammer dat we dat niet eerder wisten anders waren we nog verder Botswana ingegaan. Het gaat flink regenen en het koelt lekker af, wat voor ons een aangename verrassing is.

Het wordt nu moeilijk om ons blog nog een beetje gevarieerd te houden. We komen zoveel dieren tegen die we fotograferen dat het lijkt of we een paar dagen in de dierentuin geweest zijn. Wij vinden het prachtig en we hopen onze lezers ook. Hoogtepunt was onze eerste leeuw die we in het wild zagen. Hij liep ongeveer 20 meter van ons vandaan tussen het gras langs de weg en vond het prima dat we met hem meereden. De koning van de dieren die deed alsof we lucht voor hem waren.
De hele dag is het bewolkt en redelijk koud geweest ook de nacht was koud. Als we de volgende dag wakker worden is er geen wolkje meer te zien. We verwachten daarom weer een erg hete dag, maar niks daarvan. Volop zon en een lekker temperatuurtje. We krijgen nog geen hoogte van het weer hier. Na de hele dag weer door het park gereden te hebben verlaten we park en Zuid Afrika bij Mata Mata en gaan weer Namibië in. We kamperen net over de grens bij Sitsas camp een kampeerterrein bij een boer. De douche is lekker warm en wordt met hout gestookt. Dat hadden we in Zuid Amerika ook al eens gezien.