woensdag 18 november 2015

Kuala Lumpur - Georgetown (Maleisië)

Het is een paar uurtjes rijden om van de jungle van Taman Negara naar de metropool Kuala Lumpur te rijden. Eerst rijden we echter even langs Fraser Hill om wat af te koelen. We zitten hier over 1200 meter dus dat scheelt al gouw 10 graden, heerlijk. Helaas moet ik weer een keer een band verwisselen omdat er een flinke schroef in zit. Ik hoop niet dat ik de aantallen van Amerika weer ga halen. Na lekker koel geslapen te hebben gaan we onderweg naar Kuala Lumpur.

de zonnestralen laten de vochtige warmte mooi zien

Onderweg natuurlijk de band gerepareerd, kosten € 1,20. In Kuala Lumpur gaan we op zoek naar de parkeerplaats waar Gerard en Thea gestaan hebben. Dat lijkt ons niks. Vanwege de warmte besluiten we een hotel op te gaan zoeken. We vinden een aardig hotel, Swiss Inn midden in de Chinese wijk met een uitgang aan de Jalan Petaling waar de bekende avondmarkt plaats vind. Natuurlijk wat shoppen en 's avonds op een terrasje eten met een lekker biertje.

De volgende dag gaan we met een taxi naar de Petronas towers in de stad. Echt een must als je in Kuala Lumpur bent. Als we de gebruikelijke toer in de torens gedaan hebben nemen we een stadsrondrit met een open-top dubbeldekker wat we ook al eens in Mexico stad gedaan hadden. Je kunt in en uit stappen zoveel je wilt en tot onze verbazing stop hij ook pal voor ons hotel. Natuurlijk gaan we ook met deze bus bij nacht een ritje maken naar de Petronas Towers. Alleen jammer dat het dan flink begint te regenen zodat we naar binnen moeten vluchten.

dit was eerst het hoofdkantoor van Petronas

Omdat het hotel geen eigen parkeerplaats had hebben we de auto op een bewaakte parkeerplaats een paar honderd meter verderop neergezet. Natuurlijk wel regelmatig kijken of alles er nog op en aan zit. Geen probleem gelukkig. Ook nog even de was gedaan en dan kunnen we op pad naar ons volgende doel, de Cameron Highlands. Dus weer de bergen in, dit keer tot op ruim 1500 meter. Net als Fraser Hill zijn ook hier de koloniale invloeden van de Engelsen nog goed te zien. In de tijd van de Engelsen was ook dit een plek om rust en verkoeling te vinden. Ook hebben zij de theeplantages hier geïntroduceerd. Mooi om te zien hoe de theestruiken tegen de heuvels aan liggen.

thee plantage in Cameron Highland

We gaan een plantage met fabriek van BOH bezoeken. De eerste nacht in de Cameron highlands hebben we op een camping gestaan, wat eigenlijk niks was, we stonden er gewoon op de parkeerplaats, maar goed het kostte ook niks. Dus voor onze 2e nacht wat anders gezocht en dat vinden we bij het Strawberry Resort. Het ziet er allemaal erg luxe uit, maar het wordt al laat dus vooruit maar. Gewoon bij de receptie vragen of we daar op de parkeerplaats mogen overnachten. Ja hoor, geen probleem voor hen en weer voor niks. Wel staan we een beetje lullig voor de ingang. Eigenlijk vinden we het prettiger wat uit het zicht te staan. Maar goed we hadden wel een keurig toilet beschikbaar en dat kunnen we lang niet altijd zeggen.

Na de volgende ochtend een heuvel beklommen (met de auto) te hebben langs een erg smal en steil pad bezoeken we nog de vlindertuinen in Tanah Rata. Altijd leuk voor de foto's en film.

Via een mooie slingerweg komen we in Ipoh, waar een Boeddhistische tempel in een grot moet zijn. Die was er wel, maar niet makkelijk te vinden. Door het lange zoeken was het al laat geworden en moesten we nog een overnachtingsplekje vinden. Eerst vinden we vlak bij de tempel een recreatieterrein, maar daar zijn we niet welkom. Een van de medewerkers vertelt ons dat we wel in een ander park kunnen staan. Dus dan daar maar heen. Het ziet er allemaal prima uit, erg rustig en plaats genoeg. Tevreden drink ik nog een biertje en Bernadette nog een kopje thee. Net als we willen gaan slapen krijgen we bezoek. Eerst twee politieagenten op de motor en even later komen er nog twee bij. Volgens hen is het op dit plekje veel te gevaarlijk en kunnen we er niet blijven slapen. Maar waar dan wel? Na wat overleg besluiten ze ons naar een andere plek te brengen. Wel wat gênant, twee politiemotoren met blauw zwaailicht voorop en twee met zwaailicht er achteraan. Uiteraard veel verbaasde gezichten van medeweggebruikers. Wat zou er aan de hand zijn met die vreemde buitenlandse auto onder begeleiding. Na ons te hebben afgezet hebben we ze hartelijk bedankt voor de hulp en dat was het dan. Helaas vonden wij het eerste onveilige plekje wel en stuk geschikter om te slapen want hier was de hele nacht rumoer en vroeg in de morgen waren er honderden joggers zich aan het uitsloven.

twee voor ons en twee achter ons

Via een vaste brug gaan we naar het eiland Penang waarop Georgetown ligt. Er is aan de zuidkant van het eiland weinig te zien. Verder naar het noorden zijn de toeristenplaatsen en daar is het erg druk. We vinden niks om te overnachten, dus Gerard zijn lijstje maar weer geraadpleegd. En inderdaad bij de botanische tuin is een schitterend overnachtingsplekje. We krijgen bezoek van een Maleisisch stel dat ook de wereld rond gereisd heeft. Volgens hen kunnen we ook Vietnam in als het stuur maar aan de goede kant zit en dat is bij ons het geval. In Bangok moeten we dat maar eens navragen. Verder geven ze ons diverse tips over Thailand Laos en Cambodja. De volgende dag wandelen we samen met weer honderden trimmers door de botanische tuinen. De tuinen zijn prachtig evenals meerdere soorten apen. We ontbijten in een kraampje in het park. Naanbrood met Indische curries, heerlijk. In de stad zijn we door de Indische wijk geslenterd en door de oude stadswijk die op de Unesco lijst staat. Moslims, Hindoes en Chinezen leven hier bij elkaar.