vrijdag 1 november 2013

Arequipa naar Macara (Peru-Ecuador)

In Arequipa bezoeken we het beroemde Santa Catalina klooster. Het klooster is eigenlijk een stadje in de stad. Met eigen straatnamen waar de nonnen een afgezonderd bestaan leiden tot 1870. En tot 1985 mochten de nonnen geen contact hebben met de buitenwereld. We kampeerden bij een hotel dat door een hoge muur afgescheiden was van een drukke straat. Dus lawaai genoeg en geen prettige nachtrust. Vele gebouwen in Arequipa zijn gebouwd van witte vulkaanstenen wat een bijzonder effect geeft aan de stad en daarom ook de witte stad wordt genoemd.

Straatje in het klooster
Bad plaats voor de nonnen

We rijden langs de kust tot we aan het kerkhof van Chauchilla komen. Hier zijn vele open graven te zien waarin zich mummies en skeletten bevinden. Ziet er wel wat luguber uit, maar het is opmerkelijk dat ze zo goed bewaard blijven. Iets verderop zijn de Nazca-lijnen te bewonderen. Je kunt ze met een vliegtuigje vanuit de lucht bekijken, maar wij gaan niet verder dan de lijnen vanuit een uitzichttoren te bewonderen. Volgens het boek moeten er 3 figuren liggen, maar we zien er maar 2. Bij navraag blijkt dat ze bij de aanleg van de Panamericana snelweg een figuur gewoon onder het asfalt gestort hebben. Niet te geloven, wat een cultuurbarbaren.

Nasca lijnen waar nog geen Panamerican overheen loopt

In Nationaal park Caracas nemen we nog een kijkje bij de zeerobben. We vervolgen onze reis richting Lima. De kust is eigenlijk overal erg dor en zanderig en dus na honderden kilometers ook wel saai, mede door het vele vrachtverkeer. Lima zijn we enkel doorgereden wat op zich al een hele belevenis is. Erg druk en het mag een wonder heten dat je er zonder deuken door komt. Na Lima kamperen we in het nationaal reservaat Lachay, een groen park midden tussen de kale bergen en zandduinen. Als we er aan komen is het mistig en het regent ’s nachts Vandaar dat het er zo groen is natuurlijk.

Via Huaraz gaan we door de Cañon del Pato, een erg mooie smalle weg, onverhard en met vele smalle tunneltjes. De vrachtauto’s die we tegenkwamen hoefden we gelukkig niet in de tunnels te passeren want dat kan gewoonweg niet. De uitzichten op de kloof zijn geweldig waardoor zeer de moeite waard.

We overnachten iets voorbij Trujillo in Huanchanco. Dit is een toeristenplaatsje, vooral geliefd bij surfers. We willen ons eens lekker laten verwennen door uit te gaan eten .Het eten is er prima, maar het noodlot slaat toe. Waarschijnlijk had een Peruviaans stel dringend behoefte aan een nieuwe handtas en kozen daarvoor die van Bernadette uit. Natuurlijk een hoop gedoe om alles weer geregeld te krijgen, aangifte bij de politie en blokkeren van de pasjes. Gelukkig hadden we de hulp van een  Nederlander die goed Spaans sprak.

Lekker zoet fruit
Stiekem avocado's plukken

Andere kamping gast
Peru is er mee overspoeld

Even voorbij Chiclayo overnachten we in Tucuma waar we bij een heel mooi hotel staan Dit is ontworpen door een architect met de bedoeling het goed te laten passen in de omgeving. Dat is erg goed geluk. De eigen bevolking heeft de bouw met plaatselijk materiaal  voor hun rekening genomen, zie ook de foto’s. Achter het hotel staan de piramides van Pucume. We bezoeken ze  maar eigenlijk kunnen we niet veel zien i.v.m. restauraties. Het bijliggende museumpje was wel aardig.

Als we bij de grens met Ecuador aankomen hebben we de pech dat er een nieuwe douanier is die volgens mij voor het eerst een auto inklaart. Hij  moet de formulieren met alle gegevens tot 4 keer toe invullen alvorens hij ze kan uitprinten. Dit na de nodige telefoontjes die hij moest plegen om te vragen hoe de computer werkte. Hierdoor lopen we zoveel vertraging op dat het al donker is en we maar bij de kerk in Camara gaan staan. Niet echt lekker rustig midden in het plaatsje natuurlijk.

1. Hallo daar,
    Wij zijn in hetzelfde land deze keer. Ik ben pas in Puno op weg naar Cusco. Als jullie niet teveel haast hebben misschien kunnen wij elkaar treffen e